~~KAWAN DI AKHIR ZAMAN INI~~~

13 Comments »






~~Gambar hiasan~~
"Seperti orang-orang yang sebelum kamu, yang lebih kuat daripada kamu dalam
kekuatan, dan lebih banyak dalam harta dan anak-anak;mereka mengambil kesenangan
dengan bahagian mereka;maka kamu mengambil kesenangan dengan bahagian kamu,sebagaimana orang2 yg sebelum kamu mengambil kesenangan dengan bahagian mereka.
kamu terjun sebagaimana mereka terjun. Bagi mereka itu, amalan2 mereka menjadi sia2
di dunia dan diakhirat; mereka itu, merekalah org2 yg rugi"
Surah At-Taubah; 69



Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang benar benar sibuk
Dengan urusan memperbaiki diri nya
Yang benar benar sibuk
Untuk mengubah sikapnya
Untuk kembali kepada Zat yang sempurna

Yang ada kini hanyalah
Sibuk dengan urusan mengumpul harta dunia
Walau di ketahui dunia ini hanya sementara

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bergelumang dengan majlis ilmu menafaat
Yang sanggup bersusah payah dan berpenatlelah
Yang sanggup menghabiskan masa, tenaga, umur dan harta
Dalam mengejar dan memahami ilmu menafaat
Yang ada kini hanya lah
Berbangga dengan harta yang menimbun
Tapi jiwanya masih kosong belaka

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Ahli professional yang bertaqwa
Yang benar-benar melekat iman di jiwanya
Mengunakan profession nya menuju cita cita di akhirat sana
Yang ada kini hanyalah
Ahli professional yang lalai dan leka
Yang hidup nya lebih barat dari barat
Iman dan amal soleh terasa amat berat baginya

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Bersifat silaturrahim semata mata kerana Allah
Saling berhubungan dan bertanya khabar semata mata kerana Allah
Yang ada kini hanyalah
Sikap pura pura untuk menyenangkan hati sendiri
Bersahabat untuk mendapat habuan dan kepentingan diri

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang suka berbincang tentang usaha untuk mengurus diri sendiri
Yang menghidupkan dan mengamalkan ilmu yang dipelajari

Untuk kepentingan masyarakat Islam sendiri
Yang mensyiarkan Islam pada diri mereka

Yang ada kini hanyalah
Yang suka berbincang tentang usaha untuk menambahkan harta dunia
Yang menghidupkan budaya barat
Sehingga melupakan kehidupan akhirat yang lebih kekal

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita ketemui
Yang menjadikan majlis majlis Al Quran tempat pertemuan
Yang menjadikan majlis majlis Agama tempat berkenalan
Yang ada kini hanyalah
Yang menjadikan kompleks membeli belah tempat membuang masa dan umur
Yang menjadikan disko dan pesta hiburan sebagai tempat berhibur

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita ketemui
Yang menjadikan Al Quran sebagai hiburan
Menjadikan zikir dan selawat sebagai ucapan kelaziman
Yang ada kini hanyalah
Artis di jadikan bahan pujaan
Nyanyian melalaikan di jadikan hiburan
Dianggap moden dan berketerampilan

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita ketemui
Yang sentiasa merasai mati itu sangat hampir
Yang sentiasa merasai jelingan Izrail
Yang bersungguh sungguh memperbaiki iman dan amal sebelum kematian
Yang bersungguh sungguh memperbaiki sikap sendiri untuk masa depan diakhirat
Yang ada kini hanyalah
Yang panjang angan-angannya
Yang sibuk mengumpul dunia kerja seharian
Seolah olah kematian itu masih jauh
Seolah olah alam barzakh itu tidak akan ditempuh.

p/s peringatan untuk diri ini dan juga sahabat dan teman blog suma


kredit: ~(^_^)v~

13 Responses to "~~KAWAN DI AKHIR ZAMAN INI~~~"

AiE bAhRi Says :
January 10, 2009 at 8:42 PM

akhir zaman ni,kawan makan kawan lagi ramai kan ochie?

~ochie~ (^_^)v Says :
January 10, 2009 at 9:55 PM

Luth>>>
huhuhu... ko luth klo singgah alwez ckp mmc tu.. ni wat oci malu2 miow ni.. kikikiki... maseyyy...

Aie>>
ya ker aie?? Wallahua'alam.. stkt ni oci x jmp g kwn2 mcm tu.. tp mgkin btul gak ckp aie tu.. hehhe

abqary Says :
January 10, 2009 at 10:37 PM

Dekatkan diri kpd allah..
Semoga Allah dekatkan kita dgn sahabat2 yg dekat dirinya kpd Allah..

~ochie~ (^_^)v Says :
January 11, 2009 at 1:00 AM

abqary>>>
ya.. makasey nasihat tu abqary. heheh..

Liquid Says :
January 11, 2009 at 1:05 AM

ye betoi... sangat susah mau ketemui. huhu.

~ochie~ (^_^)v Says :
January 11, 2009 at 9:10 AM

Hafiz>>>
uik.... huhuhu..

liquid>>>
Tau x per.. hehhe

Yanmie Says :
January 11, 2009 at 3:34 PM

nak jadik kawan di akhir zaman bleh tak??..ehehehe..

~ochie~ (^_^)v Says :
January 11, 2009 at 6:24 PM

kak Yanmie>>
boleh jer kak...

anywhere_Smile Says :
September 3, 2010 at 2:15 PM

This set of unspoken pandora jewerly rules went unchallenged it's not pandora bead and this extra weight, almost magically, pandora charms bracelets everything changed.Brings about acne could Pandora beads find out how traditions evolve, they simply do. To discount pandora the creative mind, images of a wizened pandora sale old wizard sitting atop a stone tower towards discount pandora charms the top of by far the largest mountain pop into your head. He sits Pandora beads 2010 in his white robe stroking his long a few facial beard pandora beads charms coupled with surveys the earth's weddings to be which buy pandora charm has a look of greatly consternation.

Post a Comment